Oddziały innowacyjne

Innowacyjność w naszej szkole

Klasa 1b

W klasie 1b realizowana jest innowacja “Rozwijam skrzydła – wspieranie rozwoju psychoruchowego dzieci z wykorzystaniem metody SensoGimnastyka Mózgu”. Jest to odpowiedź na potrzeby rozwojowe dzieci: wspomaganie procesów orientacyjno – poznawczych, intelektualnych oraz rozwoju motorycznego. Zajęcia w pełnym wymiarze czasowym (40 minut) odbywają się raz w tygodniu w sali gimnastycznej. Założenia metody to: bazowanie na osiągnięciach neuronauki, neurodydaktyki i sensomotoryki, połączenie wielozmysłowej aktywności dzieci w ruchu w kreatywnej zabawie,uzyskanie efektu zaangażowania i umiejętności reakcji na różnorodne bodźce, równoległe stosowanie dedykowanych poszczególnym umiejętnościom poznawczym i motorycznym kart ćwiczeń i plansz, używanie ogólnodostępnych sprzętów gimnastycznych (np. ławeczek, piłek, szarf, woreczków, kół hula – hop) oraz materiałów opracowanych przez twórców metody.

Klasa 1d i 1e

„Sztuka przedsiębiorczości – Od słowa do sukcesu” to propozycja innowacyjnych działań, które w atrakcyjny sposób łączą matematykę, sztukę wystąpień publicznych i elementy przedsiębiorczości. Dzięki temu uczniowie nie tylko poszerzają swoją wiedzę, ale przede wszystkim zdobywają umiejętności praktyczne, które będą im potrzebne w dalszej edukacji i dorosłym życiu.

Klasa 2ai

Klas 2ai innowacyjna realizuje program „Co piszczy w prawie. Mam prawo do… Potrafię reagować”, dzięki któremu dzieci poznają swoje prawa, uczą się rozwiązywać sytuacje trudne szanując różnice w ludziach i w ich sposobach myślenia. Podczas zajęć stosowane są innowacyjne metody i formy pracy, czyli m.in. Karty Grabowskiego ułatwiające nabycie sprawności rachunkowej oraz rozwijające logiczne myślenie, praca metodą projektu i trening uważności. Uczniowie również korzystają w znacznym stopniu z elementów planu daltońskiego, dzięki któremu uczą się odpowiedzialności, samodzielności i współpracy z rówieśnikami.

Klasa 5a

Wprowadzona innowacja „Kreatywność przez projektowanie – druk 3D w edukacji” skupia się wokół rozwijania potencjału uczniów w zakresie zdobywanych już kompetencji oraz nabywania nowych – zgodnie z predyspozycjami uczniów. Druk trójwymiarowy jako narzędzie edukacyjne, stanowi doskonałą platformę do rozwijania i kształtowania tej umiejętności. Pozwala na odnalezienie kreatywności w codziennej edukacji poprzez projektowanie i tworzenie własnych modeli. Oferuje on uczniom unikalną szansę przeniesienia swoich pomysłów z papieru do rzeczywistości. To proces wymagający logicznego myślenia, planowania, analizy i rozwiązywania problemów. Uczniowie muszą zastanowić się nad funkcjonalnością swojego modelu, nad tym, jakie materiały wykorzystać, jakie wymiary i proporcje są odpowiednie. Każdy etap projektu to okazja do nauki, do eksperymentowania i do dokładniejszego zrozumienia, jak działa świat wokół nich. Drukowanie 3D stawia przed uczniami wyzwania, które rozwijają ich umiejętności nie tylko intelektualne, ale również praktyczne. Tworzenie modelu to proces wieloetapowy – od zaprojektowania, przez przygotowanie pliku do druku, aż do samego procesu drukowania. Każdy etap może napotkać na przeszkody, które trzeba pokonać. To buduje wytrwałość, cierpliwość i umiejętność radzenia sobie z trudnościami – umiejętności niezwykle istotne nie tylko w edukacji, ale również w życiu codziennym. Ponadto trójwymiarowy druk może włączyć uczniów w interdyscyplinarne projekty. W jednym projekcie mogą łączyć wiedzę z matematyki, nauk przyrodniczych, historii czy sztuki. To pozwala na lepsze zrozumienie, jak różne dziedziny łączą się i wpływają na siebie, co jest niezwykle ważne w świecie coraz bardziej złożonych problemów.

Klasa 5b

Klasa 5b realizuje innowację „Śladami pogromców Enigmy” – szyfrowanie w matematyce. Zainspirowani historią złamania szyfru Enigmy, uczniowie wcielają się w rolę współczesnych kryptologów – rozwiązują zakodowane wiadomości, poznają różne metody szyfrowania, tworzą własne szyfry i klucze deszyfrujące. Głównym celem innowacji jest rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez praktyczne i twórcze zastosowanie szyfrowania. Uczniowie nie tylko ćwiczą obliczenia, ale również uczą się logicznego myślenia, analizowania danych, kojarzenia faktów i pracy według określonych algorytmów. Tego typu aktywności pobudzają ciekawość poznawczą, rozwijają koncentrację, spostrzegawczość oraz zdolność do samodzielnego poszukiwania informacji i rozwiązań. Zajęcia są prowadzone w formie warsztatowej, z dużym naciskiem na aktywność uczniów – indywidualną i zespołową. Uczniowie pracują jak zespoły kryptologów: łamią kody, projektują własne systemy szyfrowania, a także rozwiązują matematyczne zagadki zakodowane w różnych formach. Innowacja „Śladami pogromców Enigmy” pozwala uczniom dostrzec praktyczne zastosowania matematyki i pokazuje, jak bardzo łączy się ona z innymi dziedzinami – historią, informatyką, językiem polskim czy językiem angielskim. Wielodyscyplinarne podejście wzmacnia poczucie sensu nauki, a wspólne rozwiązywanie zagadek buduje atmosferę współpracy i pozytywnej rywalizacji.

Klasa 5ei

“Nasz region, nasz dom” Innowacja oparta jest o rozbudzanie zainteresowań własną przeszłością, historią lokalną i regionalną, co jest podstawą do budowania szacunku do innych ludzi i osiągnięć innych narodów. W zakresie historii rodzinnej i regionalnej zostaną wprowadzone dodatkowe treści- poznanie przez uczniów tradycji kulinarnych w najbliższym otoczeniu i regionie. Twórcze podejście do zadań pozwoli uczniom stać się aktywnymi uczestnikami procesu edukacyjnego i da szansę na lepsze zrozumienie i docenienie „małej ojczyzny”.

Klasa 5f

W klasie 5F realizowana jest innowacja programowa „Zwierzęta naszych lasów” – wyjątkowy projekt, którego celem jest kształtowanie wśród uczniów postaw wrażliwości, odpowiedzialności i szacunku wobec przyrody, jej bogactwa i piękna. Program łączy naukę teoretyczną z praktycznym poznawaniem świata przyrody. Uczniowie odkrywają różnorodność zwierząt zamieszkujących polskie lasy, poznając ich siedliska, zwyczaje, sposób odżywiania oraz przystosowania do życia w naturalnym środowisku.
Realizacja innowacji odbywa się we współpracy z Mini Zoo w Koninie oraz Technikum Leśnym w Żychlinie, co pozwala uczniom zdobywać wiedzę poprzez obserwację, doświadczenie i inspirujące spotkania z ekspertami.

Klasa 6ci

Wprowadzona innowacja w klasie 6ci “Młody obywatel” będzie opierała się na ukształtowaniu postaw patriotycznych jak i obywatelskich. W oddziale zostaną wprowadzone dodatkowe zajęcia z zakresu poznania swojej historii rodziny i małej ojczyzny. Uczeń będzie miał możliwość spotkania się z urzędnikami miejskimi i zapoznania się z ich pracą. Pozna możliwości naszego regionu w sprawach podjęcia pracy i zarobkowania. Wyjścia i wycieczki do urzędów oraz uzupełnianie urzędowych dokumentów znacznie poprawią umiejętności radzenia sobie z biurokracją. Nowością będzie wykorzystanie sprzętu audiowizualnego do dokumentowania swoich osiągnięć i postępów. Na koniec każdej klasy powstanie film, przewodnik, wywiad przedstawiający działania uczniów.

Współpraca z klasami innowacyjnymi 6b(literacko – dziennikarska) i 6f (sportowo – turystyczna)

Klasa 6d

W klasie 6d realizowana jest innowacja pedagogiczna „Młody naukowiec”. Uczniowie biorą udział w cotygodniowych zajęciach o tematyce przyrodniczo-ekologicznej, które mają wymiar praktyczny. Dzieci poznają warsztat badacza – uczą się planować swoją pracę, formułują obserwacje, wyciągają wnioski oraz wykonują proste eksperymenty. Przy okazji świetnej zabawy, dostarczającej wielu pozytywnych emocji, odkrywają tajemnice otaczającego świata, ćwiczą umiejętności manualne oraz uczą się zgodnej współpracy w grupie.

W kolejnych latach uczniowie wezmą także udział w spotkaniach z przedstawicielami poszczególnych dziedzin nauki oraz w tematycznych wycieczkach i wyjazdach. W ramach współpracy z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odwiedzą uczelnię oraz wcielą się w rolę naukowców, uczestnicząc w przygotowanych specjalnie dla nich zajęciach. Wiosną i latem spróbują znaleźć odpowiedź na pytanie dotyczące stanu naszego środowiska – zbadają jakość wody, gleby i powietrza. Wykorzystają w tym celu profesjonalny sprzęt. W ramach innowacji zaplanowana jest także realizacja kliku projektów, które nie tylko umożliwią dzieciom samodzielne planowanie własnej pracy, ale także będą okazją do rozwijania ważnych kompetencji miękkich (autoprezentacja, praca zespołowa, kreatywność). Część z realizowanych projektów będzie miała charakter interdyscyplinarny, co pozwoli dostrzec powiązania pomiędzy różnymi przedmiotami i dziedzinami wiedzy.6

Klasa 6f

Głównym celem innowacji “Gram, biegam, zwiedzam” realizowanej w klasie 6f jest wypracowanie nawyku aktywności fizycznej, dbałości o zdrowie oraz inspirowanie do podróżowania.Uczniowie realizować będą w szkole 2 dodatkowe godziny zajęć sportowych, podczas których rozwiną swoje zdolności motoryczne, doskonalić będą umiejętności techniczne i taktyczne, a także nabędą wiedzę na temat dyscyplin sportowych. Uczniowie będą brać czynny udział w wyjściach, wyjazdach, wycieczkach, marszach, grach terenowych, narciarstwie, nordic walkingu, survivalu, kajakarstwie i innych zajęciach rekreacyjnych.

Klasa 8a

Klasa innowacyjna 8a jest pierwszą na 2. etapie edukacyjnym, która od początku edukacji w szkole uczyła się w znacznym stopniu z wykorzystaniem planu daltońskiego, stawiającego przede wszystkim na: współpracę, samodzielność oraz odpowiedzialność – kompetencje tak bardzo potrzebne dzisiaj na rynku pracy.

Nadrzędnym celem wprowadzenia innowacji w klasach 4 – 6 w tym oddziale jest rozwijanie potencjału uczniów w zakresie edukacji humanistycznej na dodatkowym przedmiocie (wytwórnia myśli i kultury) w oparciu o takie dziedziny nauki jak: filozofia, etyka, socjologia, etnografia. W klasie 4. prowadziliśmy dyskusje filozoficzno – etyczne, natomiast w 5. realizowaliśmy duży projekt międzykulturowy. Obecnie – w klasie 6 – będziemy poznawać tajniki debaty oksfordzkiej, między innymi poprzez współpracę z II Liceum Ogólnokształcącym im. K. K. Baczyńskiego w Koninie, które w tym roku przeprowadzi dla nas warsztaty w tym temacie oraz zorganizuje debatę dla uczniów szkół podstawowych. Praca metodą debaty oksfordzkiej będzie kontynuowana w klasach 7 – 8.

Poza tym już od 4. klasy uczniowie mają wprowadzony drugi język obcy – niemiecki – w wymiarze 1h tygodniowo – przeznaczonej głównie na ćwiczenie komunikacji. Ponadto nauczyciele w tej klasie integrują treści programowe z języka polskiego i historii poprzez wspólne projekty edukacyjne i skorelowane zajęcia.

Z etapu edukacji wczesnoszkolnej nadal kontynuowana jest praca z wykorzystaniem elementów daltońskich.