W klasie 5ai wdrożono trzy innowacje – w tym jedna z nich jest zupełnie nowa w naszej szkole. Pierwsza z nich to elementy planu daltońskiego – realizacja podstawy programowej oparta na zasadach odpowiedzialności ucznia za własny rozwój, samodzielności w rozwiązywaniu problemów, planowaniu i realizacji zadań, współpracy w grupie dzieci uczących się od siebie nawzajem oraz refleksji nad poziomem własnych osiągnięć prowadzącej do samooceny i korekty pracy.
Uczniowie doskonalą umiejętność zarządzania czasem oraz planowania i organizacji zadań. Z zaangażowaniem, twórczo współpracują z rówieśnikami.
Kolejna innowacja – „Angielski na co dzień” – elementy dwujęzyczności w edukacji wczesnoszkolnej w swej istocie polega na włączeniu języka angielskiego w proces edukacji wczesnoszkolnej poprzez stosowanie odpowiednio do bloku tematycznego: określonego słownictwa, zwrotów, piosenek czy zabaw anglojęzycznych.
Ponadto, język angielski jest używany jako środek komunikacji w codziennych, rutynowych sytuacjach. Stosowane są różnorodne materiały edukacyjne (filmy, bajki, gry, książki, programy multimedialne), a dzieci intensywnie rozwijając swoją aktywność językową tworzą własne dwujęzyczne pomoce i materiały dydaktyczne.
W trakcie realizacji działań z trzeciego innowacyjnego przedsięwzięcia – „Mindfullnes dla dzieci” – uczniowie ćwiczą koncentrowanie uwagi na tym, co „tu i teraz” (czynności, przedmiot, doznania wewnętrzne, bodźce zewnętrzne), obserwują własne emocje oraz myśli oraz nazywają je bez oceniania i podejmowania prób tłumienia.
Doskonalą umiejętność akceptowania siebie i odkrywania własnego potencjału. Uczą się także harmonijnie żyć z innymi, prezentując: empatię, życzliwość, wyrozumiałość i wdzięczność.